|
MATURA W FORMULE SPRZED 2015
JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JAKO PRZEDMIOT
OBOWIĄZKOWY
Język
obcy nowożytny jest jednym z trzech obowiązkowych przedmiotów na maturze. Musi go zdawać każdy
abiturient w Polsce i każdy musi zaliczyć na 30% pisemny na poziomie podstawowym oraz
egzamin ustny.
Podobnie
jak w latach ubiegłych można wybrać język obcy nowożytny z listy 6
języków. Może to być:
- Język angielski
- Język francuski
- Język niemiecki
- Język rosyjski
- Język hiszpański
- Język
włoski
Jeżeli maturzysta chce zdawać język na poziomie rozszerzonym, może to
zrobić wybierając go jako przedmiot
dodatkowy.
Etapy i części egzamin
|
Opis etapów i części
egzaminu
|
Dostęp zdającego do
materiału i czas na zapoznanie się
z poleceniem
|
Czas trwania części
egzaminu
|
ilość punktów za
sprawność komunikacyjną *
w danej części
|
Przygotowanie
|
zdający losuje zestaw
i od razu i przystępuje do egzaminu
|
Zdający nie ma czasu
na zapoznanie się z poleceniem
|
X
|
X
|
Rozmowa
wstępna
|
egzaminujący zadaje
zdającemu kilka pytań związanych z jego życiem i zainteresowaniami **
|
Listę pytań widzi
jedynie egzaminujący, zdający odpowiada bez przygotowania na zadawane
pytania
przykład zadania TYLKO DLA
EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 2 minut
|
X
|
1.
Rozmowa z
odgrywaniem roli
|
odgrywanie wskazanych
w poleceniu ról z odniesieniem się do czterech elementów wskazanych w
poleceniu
przykład zadania dla zdającego
|
zdający widzi
polecenie i ma 30 sekund za zapoznanie się z nim przykład zadania TYLKO DLA
EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 3 minut
(razem z przygotowaniem)
|
0-6
za ujęcie wszystkich 4 elementów z polecenia i rozwinięcie ich ***
|
2.
Opis
ilustracji + odpowiedzi na 3 pytania
|
opis ilustracji z
uwzględnieniem 3 elementów (kto? gdzie? co robi?) i odpowiedzi na 3
pytania z nią związane
przykład zadania dla zdającego
|
zdający widzi
ilustrację, ale nie widzi pytań do niej, opisuje ja od razu, bez
przygotowania
przykład zadania TYLKO DLA
EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 4 minut
(opis 1 minuta, odpowiedzi 3 minuty)
|
0-6
za opis z 3 elementami oraz odpowiedzi na wszystkie 3 pytania
|
3.
Wypowiedź na
podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na 2 pytania
|
zdający 1. wybiera
element z materiału stymulującego, najlepiej spełniający warunki z
polecenia, i uzasadnia swój wybór 2. wyjaśnia, dlaczego odrzuca
pozostałe elementy 3.odpowiada na 2 pytania
przykład zadania dla zdającego
|
Zdający widzi materiał
ale nie widzi pytań do niego, ma 1 minutę na zapoznanie się z
poleceniem
przykład zadania TYLKO DLA
EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 5 minut
(przygotowanie-1 minuta, opis materiału – ca 2 minuty,
odpowiedzi na 2 pytania - ca 2 minuty)
|
0-6
za opis, wybór, uzasadnienie, wyjaśnienie przyczyny odrzucenia i
odpowiedzi na 2 pytania
|
* sprawność komunikacyjna to tylko jedna z kategorii oceny, patrz
poniższa tabela opisująca ilość punktów do uzyskania w różnych
kategoriach.
** pytania mogą pochodzić z różnych działów tematycznych np. przyroda,
żywienie, życie rodzinne, oczekuje się odpowiedzi rozwiniętej, nie ma
określonej liczby pytań, egzaminujący zada ich tyle, na ile pozwoli mu
dwuminutowy czas tej części egzaminu egzaminujący często pyta też
DLACZEGO.
*** egzaminujący celowo nie zgadza się z zdającym, czy dopytuje o
szczegóły, tak aby ten musiał uzasadnić lub rozwinąć swoją wypowiedź,
za rozwinięcie są osobne punkty.
Uwaga: podczas półminutowego
przygotowania do zadania 1 i minutowego przygotowania do zadania 3
zdający nie może robić notatek.
Kryterium
|
Ilość punktów
|
Część egzaminu
|
Sprawność komunikacyjna
|
0-18 (po 6 pkt za każde z 3 zadań) *
|
Zadania 1,2,3
|
Zakres struktur leksykalno-gramatycznych
|
0-4**
|
Wszystkie części, również rozmowa wstępna
|
Poprawność struktur leksykalno-gramatycznych
|
0-4
|
Wymowa
|
0-2
|
Płynność
|
0-2
|
* jeśli zdający potrzebuje pomocy egzaminującego lub jego wypowiedzi są
niezgodne z tematem, może stracić 1-2 pkt za każde z trzech zadań.
** aby uzyskać 4 pkt za bogactwo językowe należy wyjść poza słownictwo
podstawowe typu miły, fajny, interesujący.
Uwaga: Jeśli zdający nie
przystąpił do wszystkich zadań, traci nie tylko punkty za sprawność
komunikacyjną, ale również za pozostałe kryteria.
Nie można powrócić do zadania w późniejszym czasie, jeśli zdający nie
wykona go wcale lub go nie skończy.
* typy testów : testy zamknięte typu Prawda/ Fałsz, dobieranie, test
wielokrotnego wyboru.
** Krótki tekst użytkowy: notatka, ankieta, ogłoszenie, zaproszenie,
pocztówka, wiadomość dłuższy tekst użytkowy: list formalny
lub list prywatny.
|
|