|
- JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JAKO PRZEDMIOT OBOWIĄZKOWY
Język obcy nowożytny jest jednym z trzech obowiązkowych przedmiotów na maturze. Musi go zdawać każdy abiturient w Polsce i każdy musi zaliczyć na 30% pisemny na poziomie podstawowym oraz egzamin ustny - od roku 2012 nie ma podziału na poziom podstawowy i rozszerzony - jest jeden poziom.
Podobnie jak w latach ubiegłych można wybrać język obcy nowożytny z listy 6 języków. Może to być:
- Język angielski
- Język francuski
- Język niemiecki
- Język rosyjski
- Język hiszpański
- Język włoski
Jeżeli maturzysta chce zdawać język na poziomie rozszerzonym, może to zrobić wybierając go jako przedmiot dodatkowy.
Etapy i części egzamin
|
Opis etapów i części egzaminu
|
Dostęp zdającego do materiału i czas na zapoznanie się z poleceniem
|
Czas trwania części egzaminu
|
ilość punktów za sprawność komunikacyjną * w danej części
|
Przygotowanie
|
zdający losuje zestaw i od razu i przystępuje do egzaminu
|
Zdający nie ma czasu na zapoznanie się z poleceniem
|
X
|
X
|
Rozmowa wstępna
|
egzaminujący zadaje zdającemu kilka pytań związanych z jego życiem i zainteresowaniami **
|
Listę pytań widzi jedynie egzaminujący, zdający odpowiada bez przygotowania na zadawane pytania przykład zadania TYLKO DLA EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 2 minut
|
X
|
1. Rozmowa z odgrywaniem roli
|
odgrywanie wskazanych w poleceniu ról z odniesieniem się do czterech elementów wskazanych w poleceniu przykład zadania dla zdającego
|
zdający widzi polecenie i ma 30 sekund za zapoznanie się z nim przykład zadania TYLKO DLA EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 3 minut (razem z przygotowaniem)
|
0-6 za ujęcie wszystkich 4 elementów z polecenia i rozwinięcie ich ***
|
2. Opis ilustracji + odpowiedzi na 3 pytania
|
opis ilustracji z uwzględnieniem 3 elementów (kto? gdzie? co robi?) i odpowiedzi na 3 pytania z nią związane przykład zadania dla zdającego
|
zdający widzi ilustrację, ale nie widzi pytań do niej, opisuje ja od razu, bez przygotowania przykład zadania TYLKO DLA EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 4 minut (opis 1 minuta, odpowiedzi 3 minuty)
|
0-6 za opis z 3 elementami oraz odpowiedzi na wszystkie 3 pytania
|
3. Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na 2 pytania
|
zdający 1. wybiera element z materiału stymulującego, najlepiej spełniający warunki z polecenia, i uzasadnia swój wybór
2. wyjaśnia, dlaczego odrzuca pozostałe elementy 3.odpowiada na 2 pytania przykład zadania dla zdającego
|
Zdający widzi materiał ale nie widzi pytań do niego, ma 1 minutę na zapoznanie się z poleceniem przykład zadania TYLKO DLA EGZAMINUJĄCEGO
|
ok. 5 minut (przygotowanie-1 minuta, opis materiału –
ca 2 minuty, odpowiedzi na 2 pytania - ca 2 minuty)
|
0-6 za opis, wybór, uzasadnienie, wyjaśnienie przyczyny odrzucenia i odpowiedzi na 2 pytania
|
* sprawność komunikacyjna to tylko jedna z kategorii oceny, patrz poniższa tabela opisująca ilość punktów do uzyskania w różnych kategoriach.
** pytania mogą pochodzić z różnych działów tematycznych np. przyroda, żywienie, życie rodzinne, oczekuje się odpowiedzi rozwiniętej, nie ma określonej liczby pytań, egzaminujący zada ich tyle, na ile pozwoli mu dwuminutowy czas tej części egzaminu egzaminujący często pyta też DLACZEGO.
*** egzaminujący celowo nie zgadza się z zdającym, czy dopytuje o szczegóły, tak aby ten musiał uzasadnić lub rozwinąć swoją wypowiedź, za rozwinięcie są osobne punkty.
Uwaga: podczas półminutowego przygotowania do zadania 1 i minutowego przygotowania do zadania 3 zdający nie może robić notatek.
Kryterium
|
Ilość punktów
|
Część egzaminu
|
Sprawność komunikacyjna
|
0-18 (po 6 pkt za każde z 3 zadań) *
|
Zadania 1,2,3
|
Zakres struktur leksykalno-gramatycznych
|
0-4**
|
Wszystkie części, również rozmowa wstępna
|
Poprawność struktur leksykalno-gramatycznych
|
0-4
|
Wymowa
|
0-2
|
Płynność
|
0-2
|
* jeśli zdający potrzebuje pomocy egzaminującego lub jego wypowiedzi są niezgodne z tematem, może stracić 1-2 pkt za każde z trzech zadań.
** aby uzyskać 4 pkt za bogactwo językowe należy wyjść poza słownictwo podstawowe typu miły, fajny, interesujący.
Uwaga: Jeśli zdający nie przystąpił do wszystkich zadań, traci nie tylko punkty za sprawność komunikacyjną, ale również za pozostałe kryteria.
Nie można powrócić do zadania w późniejszym czasie, jeśli zdający nie wykona go wcale lub go nie skończy.
* typy testów : testy zamknięte typu Prawda/ Fałsz, dobieranie, test wielokrotnego wyboru.
** Krótki tekst użytkowy: notatka, ankieta, ogłoszenie, zaproszenie, pocztówka, wiadomość
dłuższy tekst użytkowy: list formalny lub list prywatny.
Uwagi dodatkowe dotyczące wypowiedzi pisemnych na poziomie podstawowym i rozszerzonym:
- Praca nieczytelna lub całkowicie niezgodna z poleceniem/tematem lub niekomunikatywna dla odbiorcy (np. napisana fonetycznie) nie podlega ocenie.
- Praca odtworzona z podręcznika lub innego źródła nie jest uznawana za wypowiedź sformułowaną przez zdającego i nie podlega ocenie.
- Fragmenty pracy nienawiązujące do polecenia, a jednocześnie zaburzające spójność i logikę tekstu (np. fragmenty na zupełnie inny temat wyuczone na pamięć lub przepisane przez zdającego) są zakreślane i nie są liczone do liczby słów, poprawności językowej oraz bogactwa językowego.
- W ocenie poprawności językowej w wypowiedziach uczniów ze stwierdzoną dysleksją nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych.
Ponieważ język angielski jest najpopularniejszym wyborem wśród maturzystów, załączamy przykładowe testy z tego języka - arkusze z pozostałych języków nowożytnych można znaleźć pod Arkusze maturalne.
Zarówno egzamin ustny, jak i pisemny sprawdza słownictwo z następujących grup tematycznych:
- Człowiek
- Dom
- Szkoła
- Praca
- Życie rodzinne i towarzyskie
- Żywienie
- Zakupy i usługi
- Podróżowanie i turystyka
- Kultura
- Sport
- Zdrowie
- Nauka i technika
- Przyroda
- Państwo i społeczeństwo
- Kultura krajów danego obszaru językowego
|
|